Biznes,  Marketing

Czy współpraca z blogerami się opłaca?

Przed chwilą, na jednej z grup facebokowych dotyczących rozwoju biznesu, trafiłam na dyskusję o wartości współpracy z influencerami. Zdecydowana większość osób komentujących była negatywnie nastawiona do takiej formy promocji. Jeśli i Ty sceptycznie podchodzisz do działań reklamowych blogerów, zastanów się z czego to wynika, a ja podpowiem Ci, jak należy podejść do współpracy, aby obrócić ją w sukces.

Podstawowym błędem jaki popełniają małe firmy, to złe nastawieniewygórowane oczekiwania. Do współpracy trzeba podejść neutralnie. Nie myśl, że jeśli wyślesz produkt do blogera, następnie on opublikuje ładne zdjęcie lub powie o Tobie kilka miłych słów, to inwestycja od razu się zwróci bo natychmiast sprzedasz kilka rzeczy. Nie, to często tak nie działa. Oczywiście im bardziej znany i szanowany influencer, tym większa szansa na szybkie pozyskanie nowych klientów.

Influencerzy – czyli np. blogerzy, vlogerzy i/lub instagramerzy, którzy na koncie mają kilka sukcesów i bardzo dużo wartościowych obserwatorów, mają prawo cenić się za swoją pracę i trud włożony w zbudowanie wokół siebie zaufanej publiczności. Oni za współpracę oczekują wynagrodzenia finansowego. Jednak zdarzają się sytuacje, w których decydują się na barter ponieważ produkt im się spodobał, są go ciekawi lub po prostu pasuje im do tematyki zaplanowanych postów i będzie dobrze wyglądał jako dodatek do zdjęcia. Nie zrażaj się, że możesz być tylko „dodatkiem”. Taką współpracę również można fajnie wykorzystać i obrócić na swoją korzyść.

Mnie zdarzyło się trafić w taki moment. Jedna z blogerek kosmetycznych przygotowywała wpis na temat lakierów hybrydowych. Pracowałam wtedy w firmie, która była dystrybutorem produktów do pielęgnacji oraz zdobienia paznokci. Blogerce do wpisu brakowało zdjęć fajnych produktów, nowości rynkowych. Wstrzeliłam się idealnie – wysłałam pięknie zapakowaną paczkę z najlepszymi produktami jakie znalazłam na magazynie i czekałam. Wpis ukazał się kilaka dni później, z opinią nie tylko o fajnych produktach które oferuje firma w której pracowałam, ale również o bardzo miłej obsłudze i pięknie zapakowanej przesyłce. Moja praca się opłaciła. Dobra opinia znanej blogerki – uchodzącej za wiarygodną i szczerą – była warta ryzyka. Statystyki Google Analytics poszybowały w górę. Było warto!

Czasami trzeba ryzykować.
I nie nastawiać się na zysk ze współpracy. Zwłaszcza topowi blogerzy bywają marudni, humorzaści. Ale warto próbować. Pracując już na swoją markę – PupiLu.pl – często wysyłam paczki do znanych i lubianych osób. W wiadomości prywatnej pytam czy mogę wysłać niezobowiązujący prezent, a później proszę o opinię czy produkty się podobały. Czy mam z tego jakieś publikacje? Oczywiście, choć czasami są niepodlinkowane do profilu firmy. Ale gdy na instastory, blogerka wita się ze swoimi obserwatorami trzymając w ręku mój kubek – i w tym przypadku widzę szansę na sprzedaż i wzrost świadomości marki. A nóż ktoś pod wrzuconym zdjęciem zada pytanie: „A skąd masz taki piękny kubeczek?” i już pojawia się kolejna szansa na zdobycie nowego klienta. I możesz mi wierzyć, tak było u mnie – oprócz kilkudziesięciu nowych obserwatorów, sprzedaż w tym dniu znacząco wzrosła. Dlaczego piszę, że “w tym dniu”? Bo Instastories znikają po 24 godzinach. Wzmianka o nas pojawiła się i szybko zniknęła – dlatego warto walczyć o swoje 5 minut. Obserwatorzy natomiast zostali, a pixel facebooka pokaże im później moją wykupioną reklamę. Jest wysoko prawdopodobne, że te osoby już są lub będą moimi klientami. To tylko kwestia czasu.

Inny przykład „wstrzelenia się” i wykorzystania okazji, już na przykładzie moich PupiLowych działań:

Blogerka dodała wpis, że na seminarium (które odbywało się na dworze i tego dnia było bardzo zimno), zepsuło jej się bodajże zamykanie w kubku termicznym. Zaproponowałam, że chętnie wyślę jej nowy kubeczek. :)

Jeśli mniej znany bloger zdecyduje się na barter, ustal dokładnie warunki współpracy.
Daj blogerowi wybór produktów aby wzrosło prawdopodobieństwo, że będzie z nich zadowolony i chętnie będzie z nich korzystał na co dzień (a nie tylko jednorazowo, czyli pokaże je częściej niż ustaliliście). Poproś, że jeśli będzie zawiedziony produktem, by napisał Ci o tym wcześniej, przed publikacją. Jeśli opinia będzie negatywna, zapytaj o przyczynę. Uzasadnij to informacją, że zależy Ci na udoskonalaniu oferty / produktu i każda uwaga jest na wagę złota. To też traktuj jako wartość współpracy! Udoskonalanie oferty powinno być jednym z Twoich priorytetów!

Pamiętaj – dobre zdjęcia przyciągają uwagę klientów!
Czasami warto wysłać produkt do mniej popularnego blogera tylko dlatego, że robi piękne zdjęcia. Przed wysłaniem produktów umów się na konkretną liczbę publikacji zdjęć oraz koniecznie – poproś o zgodę na ich późniejsze wykorzystanie, publikację w celach marketingowych. Ładne zdjęcia generują sprzedaż! Są podstawą w e-biznesie. Im dysponujesz większą liczbą estetycznych zdjęć swoich produktów tym lepiej. Możesz je wykorzystać jako treści na swoim własnym blogu, profilu na facebooku czy Instagramie, ale również do płatnych reklam.

A w kogo nie warto inwestować?
W osoby które zgłaszają się do nas same i robią to nieprofesjonalnie. Co innego gdy bloger wysyła specjalnie dla Ciebie przygotowaną ofertę, w której przedstawia proponowaną pod Twój produkt kampanię. Uważaj na tych, którzy mają zadziwiającą dużo liczbę obserwatorów, ale nie przekłada się ona na liczbę „lajków” i wartościowych komentarzy pod zdjęciami. Analizuj zawartość profilów. Nie ważne są cyfry, ważne jest zaangażowanie followersów. Zawsze sprawdzaj, czy dana osoba wpisuje się w klimat Twojej marki. Odzwierciedla jej charakter. Czy influencer trafia do Twoich potencjalnych klientów? To ważne, czy w ogóle wiesz do kogo chcesz trafić? Ale o tym napiszę następnym razem.

Najważniejsze zasady współpracy z influencerami:

  • nie oczekuj szybkiego zysku,
  • jasno ustalaj zasady, negocjuj,
  • sprawdzaj osoby które się do Ciebie zgłaszają, oceniaj ich wiarygodność, zaangażowanie i potencjał,
  • obserwuj najlepszych i wyłapuj momenty,
  • bądź sprytny, miej otwarty umysł i pozytywne nastawienie – karma wraca!

Co daje współpraca z influencerami?

  • szansę na pozyskanie klientów,
  • budowanie pozytywnego wizerunku,
  • publiczne opinie, budowanie zaufania do marki,
  • ładne, wartościowe zdjęcia, które napędzają sprzedaż,
  • linki polecające przydatne do pozycjonowania twojego miejsca w Sieci,
  • wartościowy content (treść) na własne profile na facebook.com, Instagram, blog.