Biznes

Od bloga na wordpressie do własnej firmy, czyli jak zacząć przygodę z tworzeniem marki osobistej

Niektórzy eksperci od wizerunku i marketingu zaczynają obalać opinię, że tworzenie marki osobistej jest czymś, do czego każda firma (a przynajmniej większość) powinna dążyć. Jednak zawsze znajdą się freelancerzy, którzy powinni obierać właśnie ten cel. Nie każdy bowiem chce, aby jego jednoosobowa firma się rozrastała. Pomyślisz sobie – akurat! – przecież każdy zakłada firmę po to, aby później być tylko „finger menadżerem”. Otóż, ja osobiście chcę pracować do końca życia. A właściwie realizować swoje zawodowe pasje do końca życia. I to jest różnica.

Ostatnio słuchałam podcastu „Mała wielka firma”, a dokładnie wywiadu z  Rafałem Tomal, o tym „W jaki sposób zdobywać prestiżowych klientów, pracując jako freelancer?”. Rafał opowiada o tym, że lepiej czuje się gdy działa w pojedynkę. Jest ekspertem z którym chcą pracować najlepsi marketingowcy i są w stanie czekać na jego dostępność.

Pani Swojego Czasu – Ola Budzyńska oraz Monika Kamińska – twórczyni marki odzieżowej Monika Kamińska – które mają milionowe społeczności na Instagramie – również twierdzą, że powinny dużo wcześniej zacząć pracować na to, aby ich firmy nie były sygnowane tylko ich twarzami. Ale czy żałują, że zbudowały swój prestiż idąc taką ścieżką? Pewnie że nie! To właśnie dlatego ich firmy tak dobrze funkcjonują – bo mają silne, charakterystyczne i charyzmatyczne przedstawicielki, które przekonały do siebie i swoich poglądów czy sposobu na życie i organizację – oraz do swoich produktów – tysiące klientów.

Warto budować wizerunek swojej firmy zaczynając od prezentacji siebie jako człowieka, któremu warto zaufać i który jest w stanie obronić swoje wybory i decyzje, bo wie co robi, trzyma się zasad. Bo tylko taki człowiek, dopilnuje jakości swoich produktów czy usług. Nawet jeśli rozbuduje działalność gospodarczą, przekaże swoje wartości współpracownikom, którzy będą trzymać się wyznaczonej misji firmy.

Od czego zacząć budowanie marki osobistej?

Od blogu. Od wartościowych treści. Od wizytówki, która powinna składać się z estetycznej i funkcjonalnej strony, Twojego zdjęcia, opisu Twoich umiejętności i  zainteresowań. Ale przede wszystkim należy skupić się na postach.

Jak napisać dobry tekst na blog?
  1. Pisz o tym, na czym się znasz, co wychodzi Ci najlepiej.
  2. Opieraj tekst na przykładach, swoich doświadczeniach czy badaniach naukowców.
  3. Używaj słów kluczowych. Tekst dziel na akapity – tytuły powinny być hasłami dzięki którym z największym prawdopodobieństwem Twój potencjalny czytelnik do Ciebie trafi.
  4. Podpisuj zdjęcia które zamieszczasz w poście – ich tytuły powinny nawiązywać do treści na blogu.
  5. Pisz regularnie, ale na pierwszym miejscu stawiaj jakość a nie ilość.
Jak promować blog?

Na początku będzie to długa i mozolna praca. Ale im lepsze teksty napiszesz, tym większa szansa, że ktoś z dłuższą historią w Sieci Cię odnajdzie, doceni i poleci swoim obserwatorom. Dlatego zacznij od pisania, a następnie wyszukaj grupy dyskusyjne, które najlepiej pasują do profilu Twojej działalności. Polecaj swoje wpisy nie tylko jako główne posty-zaproszenia na blog, które mogą zostać usunięte przez moderatorów. Przesyłaj linki na swój blog pod wpisami innych, ale tylko pod warunkiem, że ktoś sam o to poprosił, np.

„Cześć, szukam ciekawych książek o promowaniu biznesu. Co polecacie?”

W tym momencie podajesz link do swojego blogu, pamiętając aby dodać kilka słów wstępu:

„Cześć, ja najwięcej dla siebie wyciągnęłam z książki <Uwierz w swoją markę online… i rozwijaj swój biznes> Joanny Ceplin. Piszę o niej i o innych moich ulubionych pozycjach na temat marketingu i reklamy, na blogu: link do postu. Książek jest sporo, więc trzeba je przefiltrować, żeby wybrać najlepsze. :) Daj znać na które się zdecydowałaś.”

Wydaje się proste? Ale wcale takie nie jest. Trzeba mocno szukać okazji do wykorzystania i być przy tym jak najbardziej naturalnym. Pamiętaj – chcesz pomóc, a nie tylko wcisnąć swoją treść byle gdzie się da. Niech to będzie Twoja zasada numer jeden.

Mam blog i co dalej?

Polecam wpisy:

  1. InstaStories które nie nudzą, czyli jak prowadzić swój InstaSerial
  2. Własna działalność gospodarcza – od czego zacząć? Jak zaczynali najlepsi?
  3. Czy współpraca z blogerami się opłaca?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.